Semasa aku pergi ke Viatnam. Aku telah membeli bee polen. Aku tak tau aper bee polen tue. Rasanya seperti tepung yang di campur dengan daun pandan. Pelik. Tapi rasa tepung nya agak kuat. Setakat ni aku hanya makan sedikit sahaja. Dan masih ada banyak lagi kat umah. iNgat nak buang. Tapi b4 buang ada gak cek ape khasiat dia. And aper tue bee polen. Harp mak lumat nie boleh di kongi bersama…

Apakah Bee Pollen itu?
Pollen adalah unsur reproduksi jantan pada tumbuhan yang berwarna kuning keemasan berbentuk serbuk halus.Pollen terdapat pada benang sari bunga tanaman. Setiap butir polen mengandung 100.000 hingga 5 juta spora pollen yang mempunyai kemampuan reproduksi membentuk tumbuh-tumbuhan.

Bagaimana Cara Lebah Mengumpulkan Pollen? Selain menghisap madu lebah juga mengumpulkan pollen, yaitu dengan cara mengkikis bubuk pollen dari benangsari bunga dengan menggunakan rahang dan kaki depanya. Setelah polen dibasahi dengan madu maka kaki belakang lebah yang dilengkapi sisir pollen akan menyisir polen dan memasukannya kekantong polen yang ada di khaki belakang tersebut.Peternakan Bina Apiari memanen Pollen lebah tersebut dengan memasang perangkap khusus (pollen trap) didepan pintu masuk kotak lebah sehingga pollen akan jatuh sebelum di bawa masuk ke dalam sarang lebah tersebut.

Khasiat Bee Pollen:

  1. Meningkatkan IQ
  2. Mencegah serangan kanker
  3. Impotent, menoupouse, ketidaksuburan
  4. Triglicerida
  5. Arthritis.
  6. Diabetes.
  7. Tekanan darah tinggi.
  8. Anemia.
  9. Asthma.
  10. Pembulu kapiler yang lemah.
  11. Diet, penyakit tukak lambung
  12. Gangguan prostat.
  13. Varicose veins.

Sejarah Penggunaan Bee Pollen Ratu Cleopatra: Rahasia kecantikan dan awet mudanya adalah dengan berendam dalam madu yang kaya bee pollen.Angkatan perang Romawi: membawa kue kering yang terbuat dari beepollen, madu dan gandum untuk menambah keperkasaan di medan perang.Cicero (106-43SM): hampir semua rumah di Romawi menyimpan madu dan bee pollen sebagi pelindung kesehatanya.