1. Pada weekend yg lepas aku dan bonda pergi ke tesco berdekatan dgn rumah. Masih ramai org2 yg berbelanja di Tesco. Barang keperluan kat rumah makin kurang. So kena la beli benda2 yang patut. Tapi yg tak sedap hati nya. Barang yang di ambil tak la banyak sangat tapi harga barang sekarg makin mahal. Aduh beli benda2 basic jer dah dekat RM 120 da… mmmm…. mahal betul harga barang sekarang nie.

 

  1. Selang sehari… aku dan bonda pergi ker Maidin usj. Tempat makcik2 suka bershoping. Sewaktu beratur di kanter nak bayar kat maidin usj nie di hadapan aku ada sapasang suami isteri juga sedang beratur. Aku dapat lihat, si isteri dan suami sedang berbalah untuk membeli barang keperluan. Aku tidak dapat mendengar dengan jelas, tetapi dari tindakan si suami, aku dapat rasa si suami tidak bersetuju untuk membeli barang-barang tertentu tetapi si isteri mahukan juga. Akhirnya si suami mengalah dan terus meletak barang-barang di kaunter bayaran. Bila cash register memberi total angka RM108.40, tiba-tiba si suami meminta cashier untuk membuang 2 ekor ayam yang bernilai dalam RM12. Jadi total yang si suami kena bayar cuma RM96 lebih. Pada kiraan aku, si suami cuma ada RM100 sahaja dan beliau tidak mampu membeli lebih dari itu.

 

  1. Kini tiba turn aku pulak..barang yg di ambil pun tak la byk sgt. Bila tiba di kauter tup tup kena kat RM280… pening aku seketika… apa benda yang mahal sgt nie. …nak bayar cash dah tak cukup…coz aku bw dlm 200 jer…. nak tak nak kena la swipe CC aku…. utang la dulu dgn bank…dan bayar kemudian….harga barang sekarng memang sgt mahal. Tak macam 3-4 tahun lepas… Terasa sgt perbezaan nya…. . Sewaktu beratur untuk membayar, Nilai wang yg ada makin kecil pulak rasanya.

     

  2. Hari yang sama aku mengisi minyak kereta di USJ. Sewaktu sedang beratur untuk membayar, ada seorang hamba Allah ni tiba-tiba mengomel mengutuk ** dan ****jaan atas alasan tidak berjaya mengawal harga minyak. Boleh dikatakan 100% mereka yang beratur di stesen tersebut untuk membayar juga memberi respons yang sama kepada statement dari hamba Allah tadi. Termasuk ada 2 orang dari keturunan Cina dan ada 4 atau 5 orang Melayu aku rasa. Satu statement dari hamba Allah itu saya masih ingat, “Kita jangan bagi ** menang lagi next election, kita cuba pulak **.”
  3. Aper2 jer la… aku tak minat sgt dgn politik…tapi bila aku pun makin terasa kesempitan hidup….mungkin kena piker balik….
  4. Petang sebelum pulang ke rumah, kami singgah ke gerai goreng pisang di tepi jalan. Sewaktu aku dan bonda hendak membeli goreng pisang, keropok lekor dan kuih-muih, ada seorang hamba Allah yang aku rasa baru turun dari bas kilang dan ingin pulang ke rumah flat yang berdekatan. Hamba Allah ini bertanya harga goreng pisang. Kakak yang menjual itu memberitahu 3 untuk RM1. Dia minta 2 aje dan terus memberi RM0.80 kepada kakak tersebut.
  5. Adakah hidup rakyat Malaysia majoritinya susah sangat sekarang ini???? Menitis air mata aku bila melihat keadaan ini.
  6. Aku memang kurang keluar rumah. Hanya membeli nasi bungkus pada setiap hari-hari yang mendatang. Aku kerap mendengar keluhan jiran2 aku yg dah bekeluarga tentang barang mentah mahal dan sebagainya. Kini baru aku mengetahui apa yg mereka katakan….

 

  1. Sedih bila mengenangkan bumi Malaysia yang kaya dgn hasil bumi kurnian Ilahi jadi mcm nie. Apa yg berlaku hanyalah kata2 membanding kan Negara jiran, dimana harga di M’sia jauh lebih murah…tapi pendapatan perkapita rakyat dinegara jiran jauh lebih tinggi…contoh di Singapore pendapatan min per kapita ialah 35K sing dollar (RM 80K)…ape la yg ada pada Singapore hanyalah Negara trading yg tiada hasil bumi nak bandingkan masia yg sgt2 kaya dgn hasil bumi….